پارک شهر تهران پارک شهر پارک شهر در تهران پارک شهر پارک شهر کجاست پارک های تهران پاییز پارک های تهران موزه صلح پارک شهر قدیمی ترین پارک تهران پارک شهر مرکز تهران
تهران تهران

پارک شهر در بافت مرکزی تهران

چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
3,858 بازدید بدون دیدگاه

پارک شهر قدیمی‌ترین پارک تهران است که در مرکز پایتخت و در محدوده شهرداری منطقه ۱۲ جای گرفته است. موقعیت قرارگیری این پارک طوری است که همه‌روزه افراد زیادی برای استراحت و یا تفریح به آن مراجعه می‌کنند.

معرفی پارک شهر

پارک شهر در مرکز تهران و در محدوده خیابان‌های خیام و شهید فیاض بخش قرار دارد. تاریخ تأسیس این پارک به سال ۱۳۳۹ بازمی‌گردد و مساحت آن تقریباً ۲۵ هکتار بوده و دارای ۸ درب ورودی است.

از ۲۵ هکتار مساحت پارک، بیش از ۱۷ هکتار آن به فضای سبز اختصاص داده‌ شده است. در واقع بیش از ۴ هکتار آن چمن کاری و حدود ۱۳ هکتار آن درخت کاری شده است. بقیه مساحت پارک شهر نیز به دریاچه مصنوعی، آب نماها، پیاده روها، خیابان‌های داخل پارک و عمارات درون پارک، اختصاص‌یافته است.

بخش‌های مختلف پارک شهر

پارک شهر از جاذبه‌های خوبی برای گردشگران برخوردار است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به نماد قربانیان سلاح‌های شیمیایی در میدان مرکزی پارک، موزه صلح تهران، باغ پرندگان و سایت پرنده‌نگری، آکواریوم، امکانات ورزشی مانند میز پینگ‌پنگ و دریاچه مصنوعی برای سوار شدن به قایق پدالی اشاره کرد که در زیر به توضیح بخش‌های مختلف پارک می‌پردازیم:

موزه صلح

در موزه صلح ابزارآلاتی که در جنگ تحمیلی ایران و عراق مورد استفاده قرار گرفته بود، به معرض نمایش قرار داده شده است که ماسک‌های ضد شیمیایی از جمله آن‌ها می‌باشد. البته در کنار این سلاح‌ها، به موضوعاتی همچون جنگ‌های جهانی اول و دوم، سلاح‌های منع شده در جنگ‌ها، بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن و عوارض ناشی از استفاده از این سلاح‌ها نیز پرداخته شده است.

باغ پرندگان

باغ پرندگان درست در مرکز پارک و در مساحتی حدود ۴۴۰۰ مترمربع و در دو محوطه باز ساخته شده است. از گونه‌هایی که در پارک نگهداری می‌شوند می‌توان به: انواع طوطی‌ها، کبک، بلدرچین، عروس هلندی، انواع طاووس، مرغ‌های زینتی، بوقلمون، قرقاول و … اشاره کرد که در ۸ قفس بزرگ نگهداری می‌شوند.

آکواریوم

آکواریوم پارک شهر خاطرات جنگ ایران و عراق را تداعی می‌کند. پناهگاهی با دو ورودی اصلی که در ضلع جنوب شرقی پارک شهر ساخته شده است، یکی از این خاطرات جنگ تحمیلی است که پس از اتمام جنگ به آکواریوم و نمایشگاه ماهی‌های آب شیرین، تغییر یافته است.

کتابخانه

کتابخانه مرکزی پارک شهر، یکی دیگر از ساختمان‌هایی است که درون پارک قرار دارد و می‌توان از آن به عنوان کهن‌ترین، بزرگ‌ترین و مجهزترین کتابخانه عمومی استان تهران یاد کرد. کتاب‌های چاپ سنگی و نفیس در بخش مرجع این کتابخانه و در قسمت زیرزمین آن نگهداری می‌شود. همچنین در این کتابخانه و در بخش نشریات آن که فعالیت خود را از سال ۱۳۶۰ هجری شمسی آغاز کرده است، بیش از ۱۰۰ هزار جلد کتاب، نزدیک به ۷۰۰ عنوان مجله و ۱۶ عنوان روزنامه برای استفاده از اعضا کتابخانه و مراجعه کنندگان، نگهداری می‌شود.

دریاچه

دریاچه پارک شهر، از دیگر مکان های گردشگری در این پارک قدیمی است که نزدیک به ۲۰ سال از زمان ساخت آن می گذرد. متاسفانه در گذشته خاطره تلخی که در ذهن مردم ایجاد شده است، باعث شده تا کم تر بازدیدکننده‌ ای در نزدیکی آن حضور یابد و از امکانات آن مانند قایق پدالی استفاده کند. البته عمق دریاچه نیز با توجه به اظهارات مسئولان از ۵ متر و نیم به کمتر از یک متر کاهش یافته است و علاقه‌ مندان به قایق‌ سواری نیز می توانند از جلیقه نجات هنگام این ورزش مفرح استفاده کنند و از آن لذت ببرند.

سایت پرنده‌نگری

با توجه به قدمت و تنوع گونه‌های گیاهی پارک شهر، برای اولین بار در تهران، سایت پرنده‌نگری پارک شهر به‌منظور آشنایی بیشتر شهروندان با پرندگان در آذر ۱۳۹۳ خورشیدی راه‌اندازی شد. این مجموعه که مجهز به دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ است، در مرکز پارک و جنب فنس پرندگان قرار دارد و علاقه‌مندان می‌توانند هر روزه با راهنمایی کارشناسان به پرنده‌نگری در پارک بپردازند. تاکنون بیش از ۴۰ گونه پرنده در پارک شهر شناسایی شده که شامل پرندگان ساکن، مهاجران زمستانی و تابستانی و مهاجران عبوری است.

امکانات

از امکانات رفاهی پارک می توان به نمازخانه، سرویس بهداشتی، بوفه، نیمکت، مسیر دوچرخه سواری و … اشاره کرد.

ساختمان‌های اداری مهم اطراف پارک شهر

ساختمان دیوان عدالت اداری، تالار سنگلج، کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ایران، ورزشگاه شهدای هفتم تیر، سازمانی بهزیستی کل کشور، شهرداری تهران، ساختمان شورای شهر، پزشکی قانونی، مرکز تحقیقات علوم آزمایشگاهی و وزارت دادگستری از مهم‌ترین ساختمان‌هایی است که در پیرامون پارک شهر  قرار دارد.

آدرس پارک شهر

تهران، میدان حسن‌آباد، خیابان وحدت اسلامی

جهت رزرو هتل در تهران کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا تهران
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد تهران
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
تاریخ ساخت
۱۳۳۹ هجری شمسی
امکانات
نمازخانه، سرویس بهداشتی، بوفه و ...
آدرس
میدان حسن‌آباد، خیابان وحدت اسلامی
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها